PTP-program – Om beteendeanalys del 1
Här är några frågor som ni gärna får gå igenom och kolla så ni kan. Kopiera gärna in frågorna i ett eget dokument och skriv en rad eller två under varje fråga. Tänk på att alltid avidentifiera alla exempel från ditt eget kliniska arbete.
Några viktiga begrepp
- Vad innebär funktionell kontextualism?
- Vad innebär att ett beteende kan ha multipla funktioner?
- Vad innebär att beteenden har funktionell ekvivalens?
- Vad är skillnaden mellan ett beteendes topografiska aspekter och ett beteendes funktionella aspekter?
- Vad innebär pragmatiskt sanningskriterium?
Beskriva beteenden
- Vad är skillnaden mellan yttre beteende och inre beteenden?
- Vad krävs för att vi ska kunna beskriva inre beteenden?
- Vad är över- och underskottsbeteenden och ge exempel på hur dessa kan vara problematiska utifrån frekvens, duration, intensitet eller sammanhang.
- Vem definierar överskott/underskottsbeteenden i en terapi?
- Ge några exempel på vanliga över- och underskottsbeteenden för problemområdena depression, ångest, oro, stress och sömnproblem.
Analysera beteenden
- Vad innebär kontingens?
- Vad är en kontingensanalys?
- Vad är skillnaden mellan en ABC analys, en SORK analys och en STORK analys? När kan man använda den ena eller den andra?
- Vad innebär etablerande omständigheter (EO) och hur förhåller EO till de olika leden i en ABC analys. Försök komma på ett konkret exempel där detta blir tydligt!
Respondent betingning
- Vad innebär respondent betingning? Ge ett kliniskt exempel som beskriver detta? Använd gärna begreppen UCS, UCR, NS, CS och CR.
- Vilka är våra basala affekter och hur kan vi tänka kring dessa när vi arbetar med beteendeanalys?
- Vad innebär betingning av andra ordningen?
- Vad innebär begreppet generalisering i beteendeanalys? Ge ett kliniskt exempel.
- Vad innebär begreppet diskriminering i beteendeanalys? Ge ett kliniskt exempel.
- Vad innebär respondent utsläckning?
- Vad innebär habituering?
- Hur kan vi tänka kring habituering när vi arbetar med exponering? Är det viktigt eller inte? Motivera gärna.
Operant betingning
- Vem upptäckte ”lagen om konsekvenser” och vad säger den lagen?
- Vad innebär operant betingning?
- Vad är skillnaden mellan respondent och operant inlärning?
- Vad innebär positiv förstärkning? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad innebär negativ förstärkning? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad innebär positiv försvagning (bestraffning)? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad innebär negativ försvagning (bestraffning)? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad innebär intermittent förstärkning? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad är skillnaden mellan primära och betingade förstärkare? Ge gärna några kliniska exempel.
- Vad är en “generaliserad” förstärkare? Ge gärna ett kliniskt exempel.
- Vad är beteendeklasser?
- Varför kan det vara användbart att ibland analysera “beteendeklasser” snarare än specifika beteenden?
- Vad är operant utsläckning?
- Vad innebär utsläckningskrevad?
- Vad är Mowrers tvåfaktormodell?
Studera beteenden
- Hur kan vi studera beteenden i en terapi? Ge några olika avidentifierade exempel från ditt eget kliniska arbete.
- Vad innebär ett beteendetest? Har du använt dig av beteendetest, beskriv kort hur och varför.
- När och varför kan skattningsskalor vara användbara i en terapi? Vilka skalor har du använt och varför?
- Finns det några risker med att använda skattningsskalor i en terapi?
- Ge exempel på registreringsuppgifter vid några olika problemområden och beskriv kort varför dessa kan vara användbara?
Lycka till!
Skrivet av Mattias Myrälf, senast uppdaterad 10 september, 2019