Inlägg

Bygga tillsammans

Bygga vårdprogram tillsammans

Jag har precis avslutat en mycket spännande workshop med ett gäng engagerade primärvårdsbehandlare från Värmland. Otroligt inspirerande!

Under workshopen har vi arbetat med att hur vi behandlare kan ”primärvårdsanpassa” KBT och ACT till primärvårdens förutsättningar inom ramen för Brief Intervention (som man valt att kalla arbetssättet i detta landsting).

Jag har vid några tillfällen hållit i liknande föreläsningar men detta tillfälle var lite annorlunda. I Värmland har man kommit extra lång i detta arbete och därför kändes det lite konstigt om det bara var jag som skulle berätta hur jag gjorde! När man väl har samlat så många kunniga primärvårdsbehandlare på ett och samma ställe är det ju synd att slösa bort tillfället att byta ut erfarenheter med varandra!

Därför prövade jag ett litet annorlunda upplägg för att tydligare betona att detta var något vi alla gjorde tillsammans. Konkret gick det till så att jag istället för en powerpoint utgick från ett Google Docs dokument med några enkla rubriken som vi sedan fyllde i tillsammans under workshopen.

För den som är intresserad återfinns dokumentet här:

https://docs.google.com/document/d/1sdeg9B7LiITQEGTUmmc1kbOKry7AduI6M4s7VKLgHS8/

 

act_blomma

Introduktion till ACT

Jag håller ofta olika typer av uppdragsutbildningar för vårdcentraler och andra mottagningar och detta är något av det roligaste jag vet! Dels att få privilegiet att åka runt i Sverige och få lära ut det jag själv brinner för – nämligen hur man kan arbeta med ACT och KBT i offentlig vård. Men den största behållningen för mig är att under utbildningarna få ta del av alla kunniga klinikers egna erfarenheter och funderingar och utifrån dessa diskutera oss fram till nya lösningar som jag kanske aldrig tänkt ut själv! Det är fantastiskt.

En utmaning med detta är dock att bakgrundskunskap hos deltagarna ofta varierar. För även om deltagarna har lång erfarenhet av och stor kunskap om behandlingsarbete – så kanske denna kunskap inte är formulerad med samma teoretiska referensramar som jag utgår från (dvs. ACT och KBT). En risk är då att vi pratar om varandra genom att vi använder olika begrepp – även om vi kanske avser ungefär samma sak.

ACTheltenkeltSärskilt stor brukar diskrepansen bli när det kommer till ACT. KBT har de flesta lite koll på, och många kan också göra en enkel beteendeanalys, men det är betydligt färre som kan grunden i ACT.
Ett sätt att minska detta kunskapsgap är att inför utbildningen be deltagarna ska läsa en hel bok om ACT. En bra idé på pappret, men i praktiken har det visat sig vara ganska svårt. De flesta kliniker har fulla dagar med massor av patienter och en bok på några hundra sidor hinns sällan med.

Därför har jag skrivit ihop en kort introduktion till ACT, som förhoppningsvis kan förbättra utgångsläget för lärandet.

Ladda hem introduktionen här: Introduktion till ACT